08.11.2023
Udostępnij:Udostępnij na Twitterze

Ostatnia prosta przed Black Friday. Czy Twój sklep internetowy jest gotowy na wzmożony ruch? [checklista]

Przygotowanie strategii sprzedaży podczas Black Friday, a także w trakcie całego okresu wyprzedaży wymaga dokładnego i często nawet wielomiesięcznego planowania. Największe sklepy internetowe rozpoczynają przygotowania nawet rok wcześniej. Kluczowym elementem skutecznego zwiększenia sprzedaży jest nie tylko wcześniejsze zaplanowanie działań, ale także dbałość o szczegóły i dokładne dopracowanie każdego aspektu własnego eCommerce. Co można zrobić dodatkowo na parę dni przed Black Friday, żeby zyskać pewność, że Twój sklep internetowy wytrzyma wzmożony ruch?

Warto przeprowadzić mini audyt, który pozwoli Ci upewnić się, że wszystkie obszary w Twoim sklepie działają poprawnie. W ramach tego artykułu przygotowaliśmy krótką checklistę aspektów, na które warto zwrócić szczególną uwagę przed rozpoczęciem sprzedaży. Przekonaj się, co możesz zrobić, by Twój sklep spełniał wszystkie punkty z listy!

Black Friday 2023 w eCommerce - czego możesz się spodziewać?

Z roku na rok z promocji w czasie Black Friday korzysta coraz więcej polskich konsumentów. Z najnowszego raportu firmy SalesForce pt.: “Shopping Index Q3” wynika, że przeważająca część kupujących zwlekała z zakupami online w 3 kwartale 2023 roku w oczekiwaniu na sezonowe promocje i szansę na zaoszczędzenie. Nic więc dziwnego, że właściciele sklepów internetowych prześcigają się w oferowaniu różnorodnych promocji, które obecnie trwają znacznie dłużej (okres promocji obejmuje nie tylko Black Friday, ale także Cyber Monday czy Black Week). Opłacalność inwestowania w działania związane z Black Friday potwierdzają także najnowsze statystyki, zgodnie z którymi:

  • W 2023 roku konsumenci wydadzą globalnie nawet 10 miliardów dolarów w czasie Black Friday (Statista).
  • W 2022 roku prawie 70% konsumentów wybrało formę zakupów online podczas Black Friday (Drive Research).
  • Wśród Polaków średnia liczba transakcji online dokonanych w okresie Black Friday 2022 wzrosła o 34% w stosunku do wyników z miesiąca poprzedzającego promocyjny okres (Tpay).

Bez wątpienia można uznać, że Black Friday w 2023 roku przyniesie dalszy wzrost popularności zakupów w tym okresie. Dla konsumentów jest to doskonała okazja do nabycia produktów po niższych cenach, a dla właścicieli sklepów internetowych - okazja do zwiększenia sprzedaży i przyciągnięcia nowych klientów.

Na co warto zwrócić uwagę tuż przed Black Friday?

Zaplanowałeś strategię sprzedaży w czasie Black Friday? Wiesz już, co zaproponujesz swoim klientom w ramach promocji? Spodziewasz się zwiększonych zysków w tym okresie? Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystkie założenia zakończą się sukcesem, przygotowaliśmy dla Ciebie checklistę, która pomoże Ci upewnić się, że Twój sklep jest gotowy na Czarny Piątek. Pobierz listę, by zawsze mieć ją przy sobie i sprawdź, czy Twój sklep internetowy spełnia wszystkie założenia.

Nie zostawiaj uruchomienia promocji na godzine “0”

Uruchomienie promocji tuż przed Black Friday (np. w ten sam dzień) może wydawać się spektakularnym ruchem, który przyciągnie masę klientów. Takie działanie niesie ze sobą jednak ryzyko pojawienia się nagłych awarii, błędów, a w konsekwencji - niepowodzenia Twojej strategii promocyjnej.

Dobrą praktyką będzie uruchomienie promocji kilka godzin wcześniej (np. w nocy). Co dzięki temu zyskasz? W ten sposób nie tylko upewnisz się, że zakładka ze zniżkami lub innymi przewidzianymi rabatami działa poprawnie, ale także zadbasz o prawidłowe wyświetlanie się witryny w wynikach wyszukiwania. Musisz mieć na uwadze, że algorytmy najpopularniejszych wyszukiwarek potrzebują czasu, aby przeanalizować, zebrać oraz zaindeksować informacje o stronie. Dzięki temu zyskasz pewność, że klienci, poszukując okazji w internecie, będą mieli możliwość znalezienia Twojego sklepu i nie natrafią na pustą stronę.

Podsumowując, unikając tzw. “godziny 0” podczas uruchamiania promocji, osiągniesz płynniejsze i bardziej efektywne przejście do Black Friday.

Pamiętaj o zaplanowaniu mailingu do stałych klientów

Prowadząc działania promocyjne przed i w trakcie okresu wyprzedaży, z pewnością działasz w wielu kanałach. Możliwe, że informujesz klientów o nadchodzących promocjach nie tylko na stronie sklepu, ale także w mediach społecznościowych czy poprzez newsletter. W tym miejscu także powinieneś zwrócić uwagę na to, czy wszystkie publikowane treści zostały dopracowane i zweryfikowane ze stanem rzeczywistym.

Raport grupy SARE z 2022 roku wykazał, że komunikacja z klientami poprzez mailing jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na dotarcie do lojalnych klientów i zachęcenie ich do zakupów. Zgodnie z jego wynikami - aż 90% użytkowników zapisuje się do newsletterów podczas zakupów online. Aby wykorzystać siłę tego kanału komunikacji warto zarówno postawić na tworzenie angażujących treści (np. przedstawienie personalizowanych propozycji), jak i techniczne przygotowanie się się do tego rodzaju kampanii. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Zanim wyślesz masowy mailing z informacją o promocji, koniecznie przeprowadź testy. Sprawdź m.in., czy linki prowadzą do odpowiednich produktów i ofert oraz czy grafiki poprawnie wyświetlają się na różnych urządzeniach i przeglądarkach. Najważniejszym krokiem będzie jednak zaplanowanie odpowiedniego czasu na wysyłanie maili. W tym przypadku warto zrobić to dopiero wtedy, gdy zyskasz pewność, że wszystko działa bez zakłóceń.

Upewnij się, że serwery wytrzymają dodatkowe obciążenie

Serwery stanowią podstawowe narzędzie, odpowiadające za sprawne i szybkie działanie sklepu internetowego. W Black Friday i okoliczne dni ruch na stronie internetowej może znacznie wzrosnąć, co z reguły powoduje dodatkowe obciążenie platformy. Z tego względu przed uruchomieniem promocji, poinformuj swojego dostawcę hostingowego o planowanym wzroście obciążenia. Dzięki temu będzie on mógł dostosować swoje zasoby i zwiększyć płynne działania serwera. Najczęściej wiążę się to z takimi działaniami jak np.:

  • zwiększenie mocy obliczeniowej,
  • caching treści (w celu zmniejszania obciążanie serwera głównego),
  • zoptymalizowanie konfiguracji serwera.

Dzięki tym działaniom unikniesz spadku wydajności serwera, a strona będzie działać płynnie nawet podczas wzmożonego ruchu. Taka współpraca pozwoli na zapobieganie awariom i spowolnieniu strony.

Daj szansę zbadać kod software house’owi

Przy wzmożonym ruchu nawet niewielkie błędy mogą wywołać większe problemy w płynnym działaniu platformy. Z tego względu warto upewnić się, że platforma sprosta większemu niż zazwyczaj obciążeniu od strony technicznej. Jeśli współpracujesz z software house’em, warto zawiadomić go o planach wprowadzenia promocji. Pozwoli to z wyprzedzaniem upewnić się, że sklep jest gotowy obsłużyć wiele klientów bez zmniejszenia jego wydajności.

Wykorzystanie narzędzi takich jak Sentry pozwala śledzić działanie platformy w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie drobnych zmian, które pozwolą przygotować e-sklep na intensywny okres promocji. Techniczne poprawki mogą przyczynić się m.in. do szybszego ładowania się strony i przełożyć się na lepsze doświadczenia klientów. Ponadto dzięki tym działaniom możliwa jest także identyfikacja potencjalnych luk w zabezpieczeniach.

Sprawdź, czy najważniejsze elementy sklepu działają poprawnie

Staranne przetestowanie i monitorowanie kluczowych elementów sklepu to kolejny krok, jaki powinieneś podjąć przed Black Friday. Dzięki temu zapewnisz klientom bezproblemowe doświadczenie zakupowe. Na jakie obszary warto zwrócić szczególną uwagę?

Upewnij się, że wyszukiwanie i filtrowanie produktów działa poprawnie, dzięki czemu klienci będą mogli znaleźć szybko to, czego oczekują. Przetestuj także cały proces zakupowy, począwszy od dodawania produktów do koszyka, poprzez wybór opcji dostawy i płatności, aż po finalne potwierdzenie zamówienia. W tym celu możesz wykorzystać takie narzędzia jak HotJar, które pozwalają monitorować zachowania klientów na stronie. Regularne badanie funkcjonowania strony to inwestycja, która zwróci się w postaci zadowolonych klientów i zwiększonych przychodów podczas tego ważnego okresu wyprzedażowego.

Zgromadź wsparcie do monitorowania błędów i awarii

Black Friday to okres, w którym każda sekunda się liczy, a każda awaria czy błąd techniczny może oznaczać utratę klientów oraz przychodów. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o wsparcie w monitorowaniu błędów i zagwarantować szybką i skuteczną reakcję na awarie. W tym celu warto rozważyć możliwość rozszerzenia swojej umowy SLA (Service Level Agreement) w ramach współpracy z zaufanym software house’m.

SLA określa standardy obsługi technicznej i wsparcia, w tym czas reakcji na zgłoszenia awarii czy dostępność wsparcia w określonych godzinach. Odpowiednio nakreślone zasady współpracy oraz doświadczony zespół techniczny stanowią nieoceniony atut w okresie Black Friday. Dzięki takiej pomocy zagwarantujesz swojej platformie m.in.:

  • monitorowanie na bieżąco - zespół techniczny może monitorować działanie strony i serwerów 24/7.
  • szybką reakcję - w razie awarii lub problemu technicznego, zespół techniczny jest w stanie błyskawicznie zidentyfikować źródło problemu i podjąć działania naprawcze. To oznacza, że czas niedostępności strony zostaje zminimalizowany.
  • plan awaryjny - w ramach SLA możesz opracować plan awaryjny, który będzie zawierał informacje o tym, jakie kroki zostaną podjęte w razie problemów. Plan ten powinien zawierać informacje o tym, kto jest odpowiedzialny za konkretne działania, jakie procedury zostaną uruchomione, i jakie zasoby zostaną zaangażowane w naprawę problemu.

Czy Twój eCommerce jest gotowy na Black Friday?

Black Friday, następnie Cyber Monday, a coraz częściej także Cyber Week - przełom listopada i grudnia to czas, w którym Twój sklep internetowy może generować znacznie większe zyski i zdobywać przy tym grono zaufanych klientów. Czy jesteś gotowy na ten czas? Jeśli udało Ci się odznaczyć wszystkie punkty na liście, prawdopodobnie możesz odetchnąć z ulgą i oczekiwać na start promocji. Jeśli nie - to ostania szansa, by się przygotować i uniknąć stresu związanego z technicznymi problemami. Martwi Cię ryzyko błędów kodzie, brak opieki SLA czy niedopracowana ścieżka zakupowa - chętnie pomożemy Ci wyeliminować te problemy. Napisz do nas!

Kontakt

Genialne pomysły nie mogą czekać!

Wyślij wiadomość